Stönner-Meijwaardbrug

Grande finale voor fietsers over de ‘Groene Corridor’ vanuit Eindhoven

In Oirschot bouwden we een icoon van jewelste. Een brug over het Wilhelminakanaal met een ingenieuze vakwerkconstructie van massief houten balken en stalen trekstangen. Met een overspanning van maar liefst 40 meter. Een technisch en architectonisch hoogstandje zoals je zelden ziet.
De brug ligt ook nog eens diagonaal over het kanaal. Precies in het verlengde van de ‘Groene Corridor’, een prettige fietsroute die het centrum van Eindhoven verbindt met de Grote Markt van Oirschot. Fiets je bovenop de brug, dan kijk je recht tegen de st. Petrus basiliek aan. Als een baken die de eindbestemming markeert. Zo is alles aan deze brug doordacht. Aan ons de vraag om het precies zo te realiseren.

Technische uitdaging
Er zijn er maar weinigen die zo’n technisch hoogstandje kunnen maken. Onze partner Wijma uit Kampen kan dat. Zij rekenen de constructie perfect door en bouwen de 40 meter lange vakwerk-overspanning op hun eigen terrein. Die hele hoofdoverspanning wordt in z’n geheel naar Oirschot gevaren en met meerdere kranen tegelijk op zijn plaats gehesen. Een indrukwekkend moment.
Maar eerst realiseerden we al het andere werk, zoals het wegenwerk, de aanbruggen (toeritten) en de betonnen hoofdsteunpunten op beide oevers. Dat is ook vakwerk, maar dan ondergronds. Zo werkten we zorgvuldig om de verankering van de damwanden heen, en waakten we ervoor geen druk op de kade uit te oefenen. Bovendien lagen aan één zijde de restanten van een oude brug die sneuvelde in de Tweede Wereldoorlog. Nog zo’n extra uitdaging die het project kleur gaf.

Betrokken omgeving
Het fietsverkeer kruiste het kanaal via een nabijgelegen drukke brug. Deze nieuwe overgang biedt fietsers een prettiger en veiliger oversteek. Met suggesties uit de omgeving slepen we het plan fijn. Zo wijzigden we de vorm van de aanbrug zodat die verder van de woningen afligt, en plaatsen we bomen op strategische punten. Dat beperkt eventuele inkijk bij omwonenden. Ook beperkten we hinder van bouwverkeer door dit slim te plannen en snel te werken. Het ontwerp en de uitvoeringsplannen werden op de informatieavond dan ook goed ontvangen. En via een gebiedsconciërge bleven we ook tijdens de bouw bereikbaar voor suggesties. Want we waren te gast in de omgeving en het werd tenslotte hun brug. En wat voor één.

Kenmerken
Opdrachtgever: Gemeente Oirschot
Partners: ipv Delft, Architect brug, Bureau Waardenburg, Landschapsarchitectuur en Ecologie
Contractvorm: wUrck, Wagemaker, Wijma Kampen, Nauta Heeg, HIG


Locatie

Oirschot

Tags
  • fietsbrug
  • loopbrug
  • houten brug
  • modulair
Projectgegevens

Project Fase: opgeleverd

Bouwtijd: 2019 - 2020